konijn1
kennisbank

Vaccinatie Konijn

Bent u trotse eigenaar van een konijn? En is uw konijn goed beschermd tegen ziektes? Wij geven u graag een korte uitleg over welke vaccinaties voor het konijn belangrijk zijn, zodat u uw konijn onbezorgd binnen en buiten zijn gang kunt laten gaan.

Er zijn inmiddels drie ernstige besmettelijke konijnenziekten die vrijwel altijd een fatale afloop hebben. Ze worden verspreid door bloedzuigende, stekende insecten zoals muggen en vlooien, maar ook door direct contact tussen konijnen kan de besmetting overgebracht worden.

MYXOMATOSE

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Na 5 tot 14 dagen zijn symptomen van de ziekte zichtbaar. De ziekte kenmerkt zich door zwellingen op het lichaam. Dikke, vochtige zwellingen bij de ogen, snuit en lippen worden zichtbaar en ook op andere plekken kunnen zwellingen voorkomen. Veelal zien de ogen er ‘slaperig’ uit en in een later stadium kan er pus uit de ogen komen en wordt het konijn blind. Eten en drinken wordt steeds moeilijker, het konijn wordt sloom, snotterig en benauwd. Zonder behandeling kan de ziekte binnen 2 weken tot de dood leiden.

Regelmatig zien we in de omgeving veel wilde konijnen met myxomatose.

VHS (in het Engels RHD OF VHD)

Viraal Haemorrhagisch Syndroom wordt ook door een virus veroorzaakt, echter het verloop van deze ziekte is heel anders. Wanneer een konijn met VHS is besmet, kan het na 24 tot 48 uur zomaar overlijden. Ziekteverschijnselen zijn dus vaak nauwelijks zichtbaar. Het konijn kan vlak voor overlijden suf, slaperig en lusteloos zijn en wat benauwd worden. Een besmet konijn dat langer blijft leven kan als gevolg van hevige pijn gaan knarsetanden of zelfs schreeuwen. In sommige gevallen krijgt het konijn koorts en stuiptrekkingen met een (dodelijke) coma als gevolg.

RHD-2

RHD2 is een variant op de hierboven genoemde RHD/VHS. Het ziekte verloop van RHD2 is wat langer dan bij RHD-1. Gemiddeld bedraagt deze termijn 3-5 dagen. In beide gevallen zien we soms (acute) benauwdheid, koorts, bloedingen en zenuwverschijnselen vlak voordat het konijn overlijdt. Daarnaast kan bij RHD2 een meer chronisch ziektebeeld gezien worden waarbij het konijn gedurende langere periode algemeen ziek kan zijn.  Vaak is er echter niets te zien aan konijnen met deze ziekte totdat ze acuut ziek worden en vrijwel meteen daarna sterven.

VACCINATIE

Gelukkig zijn Myxomatose, VHS/RHD en RHD2 te voorkomen.
Er is een combinatie enting voor Myxomatose en VHS/RHD-1, deze vaccinatie hoeft slechts 1 keer per jaar gegeven te worden. Een jong konijn mag vanaf 5 weken leeftijd met dit vaccin gevaccineerd worden.
Ook is er een vaccin tegen RHD2 beschikbaar,  deze vaccinatie moet 2 keer per jaar gegeven worden om voldoende bescherming te bieden.
Konijnen vanaf 30 dagen leeftijd mogen met dit vaccin gevaccineerd worden.

Wilt u een afspraak maken om uw konijn te laten vaccineren, of wilt u meer informatie, neem dan gerust contact met ons op.

Spoed?
Bel 0546 44 14 44

Praktijk open:

ma 8.00 – 18.00
di   8.00 – 18.00
wo 8.00 – 18.00
do 8.00 – 18.00
vr  8.00 – 18.00

Wij werken uitsluitend op afspraak

Maak online een afspraak

Markgraven Dierenartsen

Almeloseweg 169
7615 NA Harbrinkhoek
Tel 0546 44 14 44
Fax 0546 44 20 36

www.markgravendierenartsen.nl
info@markgravendierenartsen.nl

algemene voorwaarden: KNMvD

Ik wil:

• Een spoedgeval melden
    • Uw dier mankeert iets en het is spoed?
      Of u weet niet zeker of het kan wachten?

Bel 0546-441444

24 uur per dag!
  • Een afspraak maken
    • Elke werkdag van 8:00 tot 18:00 kunt u bellen voor een afspraak.
      Voor een consult of vaccinatie kunt u ook online een afspraak maken, klik hiervoor op de link onder de openingstijden.
  • Een vraag stellen
    • We zijn elke werkdag tussen 8:00 en 18:00 bereikbaar voor al uw vragen.